Vad påverkar värmekundernas val?

 

NOVEMBER 2022

 

Hur tänker kunderna på värmemarknaden och vad påverkar deras vägval? Det undersöker just nu konsulten Gunilla Jalbin på uppdrag av Värmemarknad Sverige.

Inom Värmemarknad Sverige görs det en rad olika studier med utgångspunkt i tekniska frågor, men det är också viktigt att veta hur kunderna resonerar.

– Därför har i detta projekt tagit ett gemensamt grepp kring många av frågorna i Värmemarknad Sverige och lyssnat in kundernas perspektiv på dem, för att få en holistisk bild över var är kunderna idag och var är de på väg, berättar Gunilla Jalbin.

De intervjuade kommer från olika delar av landet, från både stad och landsbygd och de representerar olika typer av kunder. Totalt har 27 djupintervjuer genomförts och varje intervju är cirka en timme lång.

– En unik del i denna studie är att vi inte grupperar ihop svaren från alla kunder, utan är måna om att få fram nyanser mellan olika kundtyper och kunna belysa både likheter och skillnader dem emellan. 

– Vi har lagt mycket tid på att se hur värmekunderna tänker kring framtiden fem år framåt och på 20 års sikt. Där vill vi bland annat få fram hur de tror att den framtida värmelösningen ser ut, vad de anser påverka framtida val av värmelösningar och vem de tror kommer att leda utvecklingen på värmemarknaden.  

Projektet startade i juni i år och kommer att avslutas i februari 2023.

– Vi har nu påbörjat analysarbetet och det vi redan nu kan se är värmekunderna går från att optimera enskilda byggnader till en önskan om att optimera områden. Det handlar bland annat om att dela energi mellan byggnader, säger Gunilla Jalbin och avslutar:

– Det är en tydlig utveckling på i synen på framtidens värmelösningar. En förutsättning kommer vara mycket mer energieffektiva byggnader som behöver mindre energi.

Föregående
Föregående

30 år av fjärrkyla i Sverige

Nästa
Nästa

Lågtempererad fjärrvärme